March 28, 2022

Snabba tips för att lyckas med Facebook annonsering efter iOS14.5

Om du har annonserat på Facebook de senaste två åren då har du haft tillgång till väldigt sofistikerad data där Facebook visar exakt vilka annonser och målgrupper som levererat lönsamma försäljningar.

Denna data gjorde det enkelt att fatta bra beslut om vilka annonser som vi skulle skala upp (öka budgeten) och vilka vi skulle fimpa.

Sedan kom iOS14.5 uppdateringen och nu har de flesta iphoneanvändarna (ca 70%) valt att inte bli spårade när de hänger på Facebook och Instagram. Detta har i sin tur gjort att rapporteringen från Facebook Ads Manager inte alls är lika pålitlig.

Den är också fördröjd med tre dagar, vilket får annonserna att se ut som misslyckade men ett par dagar senare ser det annorlunda ut igen.

Tack vare detta så har vi annonsörer fått anpassa oss senaste tiden för att fortfarande få bra avkastning på varje annonskrona. Det är inte så att dessa personer har slutat handla online, det har bara blivit svårare att se vilken av dina olika annonser som genererar köpen.

Okej, men Jonas hur kan man anpassa sig för denna förändring då?

(Hint har du Shopify så finns det redan en lösning för detta rapporteringsproblem kommer till det snart).

Men om du inte har Shopify och vill ha så bra data som möjligt för att fatta bra beslut för dina annonskampanjer så kommer här lite korta tips.

1. Känn till din MER (Marketing Efficiency Ratio)

Detta är förhållandet mellan vad du totalt spenderar på all din annonsering och din totala försäljning. Så om du t.ex. spenderar 10 000 kr på FB/IG ads och 10 000 kr med Google Ads och din försäljning är 80 000 kr. Då är din MER = 4.  80 000 / (10 000 + 10 000).

Vad som är en bra MER för just dig beror på vilka marginaler du har på dina produkter.

Med denna siffran så kan du även jämföra effektiviteten för din marknadsföring jämfört med tidigare månader. Men även snabbt se om du spenderar för lite (eller för mycket) på marknadsföring, beroende på vilken MER du har just nu och jämfört med den du har som mål.

MER visar hur effektiv din köpta annonsering är

2. Förenkla din kampanjstruktur


Om dina kampanjer består av färre målgrupper och annonser så innebär det också färre variabler som påverkar resultatet. Vi använder idag i princip endast 3-4 olika kampanjer för de flesta av våra annonskonton idag. Detta gör det också enklare att hantera (mindre jobb) och mindre komplicerat.

Tidigare var det inte ovanligt att se annonskonton med 10-20 kampanjer med lika många ad set och annonser, men en sådan uppsättning idag gör det svårare för Facebook att hitta rätt och att rapportera rätt.

3. Använd UTM-taggar (för Google Analytics)

Vi tittar även på våra transaktioner (last click), konverteringsfrekvens för e-handel och genomsnittlig tid på sajten för att se prestanda för enskilda ad sets och annonser i Google Analytics (GA). Då kan vi ofta se annonser presterar annorlunda i GA jämfört med i Ads Manager. Detta hjälper oss också för att avgöra hur en kampanj faktiskt presterar.

I Google Analytics kan vi få lite mer info om Facebook-kampanjerna

4. Använd fler mätvärden i Ads Manager

Om vi saknar data för transaktioner så finns det andra mätvärden som är intressanta och som snabbare avslöjar hur det går. Exempelvis kostnaden per “lagt i varukorgen”, besökt kassan, Klickfrekvens eller andel “startat en videoannons”.

Vi ser på fler mätvärden än Köp i Ads Manager

5. Använd en “Test-kampanj”

Det är här som vi testar nya annonsformat och målgrupper i mindre skala och sedan lyfter in vinnarna från test-kampanjen i våra stora (ordinarie) kampanjer. Det är viktigt att hålla denna Test-kampanj utanför de andra.

Att löpande testa nya annonsmaterial och nya målgrupper är avgörande för en fortsatt framgång med din Facebook-annonsering.

Ha alltid en TIDIGARE VINNARE och ett nytt TEST som "tävlar" om bäst resultat.

I praktiken betyder detta om jag testar nytt så vill jag göra det mot en eller flera målgrupper som jag redan vet fungerar.

Använder en "Test-kampanj"

BONUSTIPS (Endast Shopify i dagsläget)

Vi har testat de flesta program idag för att lösa dessa problem med rapportering i Ads Manager.

Det som vi gillar allra bäst finns idag för alla med Shopify. Med detta program så ser vi korrekt data igen från vår annonsering! Detta verktyg är inte så billigt men om du spenderar mer än 15 000 kr per månad på FB annonsering då är det en no-brainer.

Verktyget jag själv använder och rekommenderar hittar du här

Så här rapporterade Ads Manager de senaste 7 dagarna:

I Ads Manager ser vi 66 köp på 7 dagar

Så här rapporterar Cometly de senaste 7 dagarna:

Här ser vi istället 92 köp på 7 dagar.

Vilket innebär att vi i detta fallet ser ca 40% fler konverteringar vilket är en helt avgörande skillnad, inte minst för dig som spenderar en hel del på annonsering. 

Vill du ha dessa saker på plats för din e-handel eller företag (B2B)?

I så fall skall du boka ett strategisamtal med oss så kan vi tillsammans se vad nästa steg blir för dig - GÅ VIDARE HÄR >>

Lycka till!

Jonas

Paidsocial Academy

RELEVANT RESURS

BLOGG
Våra senaste artiklar & guider
STÄNG
1
2
3
4

Kontaktuppgifter

Fyll i dina kontaktuppgifter

1
2
3
4

Välj kategori

Välj gärna det området du har frågor om.

1
2
3
4

Meddelande

Tillbaka
Nästa

Vi har tagit emot ditt meddelande!

Vi återkommer så snart som möjligt.

Hälsningar, The Paidsocial Team

Oops! Something went wrong while submitting the form.