August 23, 2022

[Ny Guide]đŸ”„7 vassa Paid Social tips för att tjĂ€na mer.

Hej Jonas hÀr,

Enligt Statista berÀknas annons-spenderingen i sociala medier (Paid Social) landa pÄ cirka 153 miljarder dollar över hela vÀrlden under 2021. Och den förvÀntas öka till runt 230 miljarder dollar till Är 2025.

De stora sociala medieplattformarna visar en imponerande ökning i antalet anvÀndare:

  • Facebook med rekordhöga 2,9 miljarder aktiva anvĂ€ndare per mĂ„nad

  • YouTube stĂ„r starkt pĂ„ 2,3 miljarder

  • Instagram med nĂ€stan 1,4 miljarder anvĂ€ndare

  • TikTok klĂ€ttrar snabbast till 732 miljoner

  • Snapchat har 514 miljoner aktiva anvĂ€ndare

  • Pinterest har 478 miljoner

De flesta företag som vill vÀxa förstÄr att de mÄste visa sitt erbjudande pÄ de största sociala nÀtverken dÀr deras potentiella kunder spenderar allt mer tid.

För inte sÄ lÀnge sedan rÀckte det att ladda upp nÄgra produktbilder sÄ skötte Facebooks algoritm resten. Sen kom en högre konkurrens och iOS 14.5, dÀr Apple vill att deras anvÀndare skulle fÄ vara anonyma online.

Det stÀllde till det rejÀlt för mÄnga eftersom det inte lÀngre gick att spÄra annonserna pÄ samma sÀtt som tidigare. Det gÄr fortfarande att fÄ spektakulÀra resultat men dÄ krÀvs det mer av annonsörerna för att lyckas.

HÀr följer sju vassa tips för dig som jobbar med Paid Social eller som har tÀnkt att satsa pÄ det under 2022. (Du kan Àven lÀsa denna artikel och mÄnga andra pÄ Ehandel.se+ det Àr helt kostnadsfritt att regga sig dÀr)

1) Skapa bÀttre erbjudanden
‍

NĂ€stan alla “experter” inom Paid Social sĂ€ger att “annonsmaterialet Ă€r absolut viktigast”.

Det Ă€r vĂ€ldigt viktigt, men det har ocksĂ„ tyvĂ€rr medfört att allt för mĂ„nga tĂ€nker: “Har jag bara ett bra annonsmaterial” sĂ„ kommer det att rĂ€cka för att lyfta en halvbra importerad produkt med ett alldagligt erbjudande.

Men har du ett bra och tydligt erbjudande dÄ blir allt mycket lÀttare och annonsmaterialet blir som jetbrÀnsle till erbjudandet.

En rabattkod pÄ 20 procent Àr inte ett erbjudande, Àven om det kan ingÄ som en del i det. En definition av erbjudande som jag gillar Àr:

“Ett erbjudande bestĂ„r av resultatet eller transformationen som sker i utbyte mot en transaktion.”

De köper alltsÄ inte din produkt, de köper resultatet som din produkt eller tjÀnst levererar. Detta Àr grunden för ditt företagande.

Om du inte har ett erbjudande som mÀnniskor vill ha sÄ finns det inte nÄgot vÀrde som kan bytas ut mot en transaktion. Det Àr dÀrför det Àr sÄ stort slöseri med resurser att lÀgga marknadsföring till ett dÄligt erbjudande (bÄde tid och pengar).

Du behöver kunna svara pĂ„ frĂ„gan som din besökare stĂ€ller sig “Varför skall jag bry mig?” eller “Kan jag kĂ€nna igen mig i det problem som de löser?”

Se till att fÄ erbjudandet och problemen din produkt löser definierat sÄ tydligt som möjligt, eftersom vi kommer att anvÀnda detta som grund nÀr vi sedan skapar annonser, quiz, landningssidor, email-uppföljning, element pÄ webbplatsen med mera.

Okej, sÄ om du inte skippade förbi denna punkten sÄ kan du gÄ vidare till annonsmaterialet.

2) Skapa ett system för att fÄ annonsmaterial löpande
‍

Som annonsör behöver vi löpande testa nytt innehĂ„ll för att kunna fĂ„ fram en vinnande kombination av annonsmaterial, mĂ„lgrupp och erbjudande. Är du ett större brand sĂ„ brukar det löna sig att skaffa ett team in-house som skapar anvĂ€ndargenererat innehĂ„ll (UGC) som man testar.

Detta team kan bestÄ av kunder som Àlskar varumÀrket och som vill bli mer involverade i varumÀrket Det kan ocksÄ vara anstÀllda som gillar att skapa innehÄll som en del i sina dagliga uppgifter. Eller influencers som genuint vill jobba med varumÀrket och som verkligen anvÀnder produkten.

Ta din lista med problem och invĂ€ndningar som folk har och skapa sedan annonsmaterial som “svarar” pĂ„ dessa saker. Olika typer av innehĂ„ll kommer att tilltala olika typer av personer.

Om du enbart anvÀnder polerat och vÀlproducerat innehÄll sÄ kommer du missa mÄnga som vill ha den transparenta och mÀnskliga delen, för att kunna kÀnna kontakten med ett varumÀrke pÄ ett annat sÀtt.

Skaffa en in-house designer eller anlita nÄgon för design och videoredigering
För att ni snabbt skall kunna testa olika koncept eller vinklar sÄ Àr det smidigt att ha en designer in-house som producerar bildmaterialet. Men ocksÄ nÄgon som kan videoredigering och att ta rÄmaterialet frÄn era videor för att producera och formatera dessa till passande annonsformat.

Alternativt att du betalar frilansare eller en designbyrÄ som passar din budget.

3) Influencer Whitelisting – nĂ„ utanför influencerns publik
‍

Om du verkligen vill sÀnka dina annonskostnader (CPC) för att fÄ nÄgon att upptÀcka ditt varumÀrke, sÄ kan Influencer Whitelisting vara en spÀnnande metod.

Man kan antingen skapa en Facebooksida eller ett Instagram-konto för de bĂ€sta kreatörerna. Eller fĂ„ access till deras följardata pĂ„ deras Facebook-sida eller Instagram-konto, men dĂ€r deras innehĂ„ll som de skapat Ă„t dig (varumĂ€rket) nu Ă€ven nĂ„r ut utanför deras följarskara och flöde, via “dark posts” med köpt annonsering.

Den stora fördelen med denna typ av annonseringen, med influencers, Àr att den blir mÀtbar i till exempel Facebook Ads Manager.

Denna metod innebÀr Àven flera fördelar för influencers. Först och frÀmst sÄ fÄr dem en utökad rÀckvidd nÀr deras innehÄll nÄr nya ögon. Eftersom dessa inlÀgg inte behöver vara i influencerns flöde sÄ ökar ocksÄ innehÄllets livslÀngd.

PÄ sÄ vis kan de fokusera pÄ att skapa innehÄll och vi sköter annonseringen. De som betalat för ett samarbete behöver inte lÀngre enbart förlita sig pÄ att resultatet frÄn influencers organiska publicering.

Influencers kan ocksÄ tjÀna mer pengar dÄ de kan ha fler kampanjer igÄng, dÄ dessa ligger utanför det som deras följare ser i sitt flöde.

4) Förlita dig inte enbart pĂ„ Retargeting – Generera “leads”
‍

Problemet med att enbart förlita sig pÄ retargeting Àr att du inte har nÄgra kontaktuppgifter och inte kan skapa nÄgon relation med kunden. Efter iOS 14.5 sÄ fungerar retargeting sÀmre Àn tidigare, vilket gör det Ànnu viktigare idag att fÄ potentiella kunder att slÀppa ifrÄn sig sina kontaktuppgifter frivilligt.

Om du inte fÄngar upp anvÀndaruppgifter effektivt sÄ gÄr du miste om intÀkter just nu. Mitt tips Àr att fokusera pÄ att bygga din egna listor. AnvÀnd quiz, giveaways, lead-magneter (till exempel PDF, videor, checklistor, mallar) men Àven involverade pop-ups Àr effektiva.

Annonser som gĂ„r till ett bra quiz fĂ„r ofta mycket högre klickfrekvens (fler som klickar pĂ„ annonsen procentuellt) Ă€n en produktannons, vilket generellt innebĂ€r en lĂ€gre kostnad per klick ihop med att ett quiz eller “lead-magnet” kan konvertera 30-50 procent av besökarna till e-postleads.

Men förutom försÀljning frÄn annonserna sÄ bygger du pÄ detta sÀtt upp en tillgÄng (en e-post/SMS-lista) med förstahandsdata som du kan kommunicera med sÄ lÀnge dem vill vara med pÄ ditt nyhetsbrev.

Vad skulle det innebĂ€ra för dig om du genererar 50-100 nya e-postleads per dag (eller mer) som sedan “utbildas” vidare via automatisk uppföljande email?

5) Öka livstidsvĂ€rdet och fĂ„ fler Ă„terkommande kunder
‍

Det mest avgörande för att fÄ folk att köpa av dig oftare handlar om att ge dem en bra upplevelse under sjÀlva köpet. Det vill sÀga att produkten eller tjÀnsten levererar det förvÀntade resultatet och att de fÄr bra support nÀr problem uppstÄr.

NÀr du har det pÄ plats, dÄ kan du med smart e-postmarknadsföring pÄminna och utbilda dem om fördelarna med produkterna och rekommendera kompletterande produkter. Detta innebÀr att livstidsvÀrdet per kund blir högre och ger dig bÀttre avkastning pÄ din annonsering över tid.

E-postkampanjer Àr en viktig kanal som i mÄnga fall stÄr för  30 procent av intÀkterna för en e-handel.

Idag kan vi Ă€ven mĂ€ta vilken kombination av produkter i sortimentet som inom 60-90 dagar skapar bĂ€st “livstidsvĂ€rde” och sedan lyfta fram dessa i vĂ„r annonsering och e-postuppföljning.

6) SpÄrning och mÀtning
‍

HÀr finns det en del saker som man behöver göra för att fÄ ett sÄ bra beslutsunderlag (data) som möjligt för sina annonskampanjer. Detta Àr nÄgot som idag tyvÀrr blivit lite mer tekniskt Àn tidigare. Just nu sÄ ser vi bÀst förutsÀttningar för att fÄ en övergripande bild av hur de olika trafikkÀllorna samverkar fram till ett köp med Shopifys plattform.

Men med en bra uppsÀttning av Google Tag Manger och Google Analytics 4 (data-driven attribution) och UTM-spÄrning sÄ kan de flesta annonsörer fÄ mer data som underlÀttar optimeringsarbetet.

Until next time - ha det great!

Jonas


đŸ”„Vi har uppdaterat hela vĂ„r Paidsocial (Lead Machine) utbildning - HĂ€r fĂ„r du en överblick över innehĂ„llet i modulerna >

🚀HĂ€r kan du se nĂ„gra av resultaten frĂ„n vĂ„ra deltagare 

❓HĂ€r har vi svarat pĂ„ vanliga frĂ„gor som du kanske har om det nya programmet.

🎓Bli certifierad 'Paid Social Ninja'. Perfekt marknadsförare som vill göra karriĂ€r och lĂ€gga till pĂ„ sitt CV och för konsulter som kan visa kompetens och öka förtroendet hos nya kunder.

✅ Nu med vĂ„r unika Lead Machine garanti! - DĂ€r vi garanterar att du har en fungerande "Lead Machine" (genererar ofta leads billigare Ă€n de flesta annonsörer betalar för klick!) pĂ„ plats inom 14-21 dagar. De flesta har den pĂ„ plats inom 90 minuter med vĂ„r guidning och support.

OBS! Vi antar max 12 företagare per mÄnad till programmet för att kunna hÄlla en hög supportgrad för alla deltagare.
SÄ boka ett samtal idag om du vill ha en kick-start pÄ försÀljningen 2022.

PS. Om du inte vet riktigt VAD som passar dig just nu sĂ„ lĂ„t mig guida dig med en interaktiv video > đŸŽ„


RELEVANT RESURS

BLOGG
VÄra senaste artiklar & guider
STÄNG
1
2
3
4

Kontaktuppgifter

Fyll i dina kontaktuppgifter

1
2
3
4

VĂ€lj kategori

VÀlj gÀrna det omrÄdet du har frÄgor om.

1
2
3
4

Meddelande

Tillbaka
NĂ€sta

Vi har tagit emot ditt meddelande!

Vi Äterkommer sÄ snart som möjligt.

HĂ€lsningar, The Paidsocial Team

Oops! Something went wrong while submitting the form.