Hej Jonas här,
Vårt system som jag använder för företagen jag har investerat i samt för mina studenter (Paidsocial Academy) har målet att skala upp till 500 000 kr/mån.
Rent visuellt ser planen förenklat ut så här:
Här är sakerna som vi får på plats för att nå målet.
Varför just är just 500 000 kr/mån målet?
Det är mycket positiva saker som händer för de flesta e-handlare när man kommer över en viss nivå i försäljning.
Vid denna nivån så har försäljningen ofta överstigit de fasta kostnaderna med råge som man för att driva företaget. Dvs kostnader som du har oavsett om du säljer för 5000 kr, 50 000 kr eller 500 000 kr.
De rörliga kostnaderna (inköp av varor, frakter, packning etc) ökar såklart med din försäljning. Men med denna omsättning så har du möjlighet att ta ut en bra lön och anställa personer för de saker som tar mest av din tid.
Men du har nu också många kunder som du kan kontakta igen, fler kundrecensioner och bra data som lägger grund för att skala upp annonseringen ytterligare.
Men då kommer vi till dagens fråga: vad gör vi efter vi nått målet med +500 000 kr/mån?
En e-handel som omsätter ca 6 miljoner per år med ca 10% i vinstmarginal är inte dumt att ha och många skulle vara väldigt nöjda med det.
Men om man vill växa så finns det lite olika vägar att gå. Ett sätt är att ta in en investerare som kan tillföra något mer förutom enbart kapital t.ex. köpa större lager, lansera på fler marknader eller utveckla kompletterande produkter.
Eller så kör man vidare och fortsätter skala upp Facebook/IG Ads ytterligare i Sverige och kanske adderar fler länder i norden eller europa beroende på hur stor din potentiella marknad är.
Här kan du se exempel på en e-handel där vi startade med systemet i Paidsocial Academy (10 okt) där de nu säljer för ca 30 000 kr ex. moms per dag (jämfört med för 7 000 kr innan)!
Så enligt bilden ovan är den här e-handlaren redo för "Steg 2" dvs är när vi siktar på +1 miljon per månad i försäljning.
Men det är först när vi har en tydlig positionering, bra konvertering, email-uppföljning och data på våra kunder som jag rekommenderar att lägga till flera trafikkällor.
Här är vad jag rekommenderar för steg 2 - med fler annonskanaler till vårt flödesschema.
Detta är en generell plan och självklart behövs den anpassas en del efter varje företags förutsättningar men det är just därför som det är så värdefullt med ett coachingprogram.
För det är först då som även du kan få mina råd med utgångspunkt för hur det ser ut för dig just där och då.
Det är i detaljerna som framgången sitter. När du köper en e-bok eller köper en onlinekurs med enbart videolektioner så får du inte den möjligheten.
Hälsningar
Jonas
De som är med i mitt coachingprogram får tillgång till exakt alla viktiga detaljer som får det att fungera.
Om du är en seriös e-handlare (har försäljning igång) så kan jag visa dig vad vi har gjort för att få resultatet om du bokar ett samtal samtal med mig.
Hur går det till?
Vi hörs på bokad tid som passar båda på Zoom (videomöte). Under dessa samtal så pratar vi ofta först om vad är det du säljer, vem säljer du till och på vilket sätt. Därefter kommer jag med konkreta tips och mindre justeringar som du kan använda direkt eller lägga en lite längre plan beroende på de mål du har.
Detta är inget säljsamtal för att pressa dig att gå med i mitt coachingprogram eller byråupplägg, däremot så kommer jag föreslå det OM jag tror att du kommer vara hjälpt av det, beroende på vad du är ute efter och dina mål. Ungefär 20-25% av dom jag har samtal med börjar jobba med oss, de andra 75% har fått värdefulla tips på vägen och är väldigt nöjda med tiden dom spenderade!
Boka ett samtal idag!